Op de Zevensprong vinden we het belangrijk dat we kinderen meer zelf verantwoordelijk maken voor hun eigen ontwikkeling, omdat dit de motivatie tot leren verhoogt. Regelmatig voert de eigen stamgroepleider met elk kind een gesprek over het leren en leven op school.
We werken met een doelenboek. Hierin kunnen kinderen, de stamgroepleiders en ook de ouders zien wat kinderen al kunnen en waar nog aan gewerkt gaat worden.
In het doelenboek zijn zowel de resultaten op methodetoetsen (onderwijskundig rapport) als de resultaten van het leerlingvolgsysteem (resultaten IEP) te vinden. Tevens worden de domeinen bewegingsonderwijs, muziekonderwijs, beeldendonderwijs en wereldoriëntatie weergegeven. Daarnaast zitten er in het doelenboek voorbeelden van wat is geleerd en werk waar een kind trots op is. Voor het onderdeel ‘kringen’ vullen de kinderen vanaf groep 3 zelf of met hulp van de stamgroepleider het ‘kringenblad’ in.
In januari en juni schrijft de stamgroepleider een verslag over de jenaplan aspecten:
· Samen praten
· Samen spelen
· Samen werken
· Samen vieren
Naast dit verslag wordt het onderwijskundig rapport ingevuld. Dit is een overzicht van de gemiddelde resultaten op methodetoetsen en observaties en bevindingen van het dagelijks werk.
Het kind krijgt het doelenboek dan mee naar huis en vervolgens worden de ouders uitgenodigd voor een doelenboekgesprek. Bij de groepen 1 t/m 3 is dit in februari een gesprek tussen ouders en stamgroepleiders. In juni volgt dan een driehoeksgesprek waarbij het kind aanwezig is en zo mogelijk het gesprek leidt.
In de groepen 4 t/m 8 zijn beide gesprekken driehoeksgesprekken.

