Op de Zevensprong vinden we het belangrijk dat we kinderen meer zelf verantwoordelijk maken voor hun eigen ontwikkeling omdat dit de motivatie tot leren verhoogt.
Sinds schooljaar 2016-2017 werken we met een doelenboek. Hierin kunnen kinderen, de stamgroepleiders en ook de ouders zien wat kinderen al kunnen en wat ze nog willen en gaan leren.
Per vakgebied staan in het doelenboek de doelen per bouw vermeld, veelal gekoppeld aan de methode gebonden toetsen. Ieder kind ontwikkeld zo inzicht in individuele doelen: aan welk doel wordt gewerkt en welke doelen zijn afgerond. Indien de stamgroepleider ook vindt dat een doel behaald is, wordt deze met een datum afgetekend. Hierdoor ontstaat een duidelijk beeld van de groei van het kind in een bepaalde periode.
Deze manier van werken, vraagt een andere manier van rapporteren.
Regelmatig voert de eigen stamgroepleider met elk kind een gesprek over het leren en leven op school.
Er wordt geëvalueerd wat er de afgelopen periode is geleerd en er worden nieuwe leerdoelen besproken. Daarnaast krijgen kinderen ook de ruimte om te werken aan zelfgekozen leerdoelen.
Ook zitten er in het doelenboek voorbeelden van wat is geleerd en werkjes waar een kind trots op is.
In januari en juni schrijft de stamgroepleider een verslag over de jenaplan aspecten:
· Samen praten
· Samen spelen
· Samen werken
· Samen vieren
Het doelenboek krijgt het kind dan mee naar huis en vervolgens worden de ouders uitgenodigd voor een rapportage gesprek. Tijdens dit gesprek vertelt de stamgroepleider u hoe uw zoon of dochter zich ontwikkelt. Tijdens dit gesprek ontvangt u ook de resultaten van de afgenomen Cito toetsen.